Rot ve Balans ayarı nedir?

Altug

1
VWTURK Gold Member
Katılım
29 Eki 2006
Mesajlar
10,931
Tepkime puanı
1
İsim
Altug
Soyisim
.
-Alıntıdır (Birden çok kaynaktan toplanmıştır)-

Güvenliğiniz için rot-balans ayarını ihmal etmeyin.



Yüksek süratlerde direksiyonunuz sarsılıyor, düz zeminde otomobil sağa ya da sola gitme eğilimi gösteriyor, frene basıldığında bir tarafa doğru çekiyorsa güvenliğinizi daha fazla tehlikeye düşürmeden bir rot-balans servisine uğrayın.

Pek fazla önemsenmese de yol tutuş ve frenlemede hayati önem taşıyan rot ayarı ve lastik balansının düzenli olarak kontrol edilmesi gerekiyor. Yollarımızın çukur ve tümseklerle dolu elması sadece amortisorlere zarar vermekle kalmayıp otomobilin yerle temasını sağlayan tekerleklerin balansını ve otomobilin istenilen doğrultuda gitmesini sağlayan ön takımın ayarlarını da bozuyor. Otomobilin kullanım şartlarına göre farklı kilometrelerde bozulan rot ayarı ve tekerlek balansı ilk sinyalleri vermeye başladığı zaman hemen bir rot-balans servisine gitmek gerekir. Rot ayarının, yani rot açılarının fabrika değerlerinde olmaması yol güvenliğini tehlikeye soktuğu gibi yakıt tüketiminin artmasına ve lastiklerin daha fazla aşınmasına da sebep olur. Rot ayarıyla birlikte lastik ve jantların da dengeli bir şekilde dönmesini sağlamak amacıyla balans ayarının yapılması gerekir. Zaten balans ayarı yapılmadan rot ayarının doğru yapılabilmesi mümkün değildir. Rot-balans ayarı olarak anılan bu işlemler sayesinde ayarsızlıklar nedeniyle artan yakıt tüketimi ve lastik aşınmasmın önüne geçilebildiği gibi rot kolu, rotil, amortisör gibi ön takım parçalarının uzun süre dayanması da sağlanır. Rot-balans ayarlarının yaptırılacağı serviste bilgisayarlı sistemlerin olması çok önemlidir. Özellikle yeni model otomobillerde hassas olan ön takım ayarlarının fabrika ölçülerine getirilmesi için bilgisayarlı sistemler idealdir. Eski sistem ayar makinelerinde hata oranı ayarı yapan kişinin kişisel becerisiyle de değiştiğinden bu konuda da uzman kişilerin seçilmesi yerinde olacaktır.


Balans ayarı nasıl yapılır?

Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı parçadan oluşur. Bu iki parçadan
herhangi birinde olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler. Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru engesiz bir dönüş varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.

Statik ve dinamik balans


Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır. Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.

Rot ayarı nasıl yapılır?


Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı.

Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı. Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından olan ön takım elemanları kontrol edilir. Eğer ön takım elemanları içinde boşluk yapan, gevşeyen ya da ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin giderilmesi ve sözkonusu parçaların yenilenmesi gerekir. Rot ayarı tekerlek balans ayarından sonra yapılır. Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru şekilde bağlanmalıdır. Aparatlar doğru takılmazsa rot ayarı doğru olmayacağı için bu konuya dikkat edilmesi gerekir. Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur.

Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır?

Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme ya da vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir.

- Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir. Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?

- Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,

- Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa,

- Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa,

- Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları bozuk demektir.



EK:

Balans ayarı neden yapılır?

1 - Araca her yeni lastık takıldığında.
2 - Aracın lastikleri yer değiştirdiğinde
3 - Aracın lastikleri söküldükten sonra aynı şekilde geri takılmadığında
4 - Araca her yeni cant takıldığında
5 - Araç sert çukurlara düştüğünde

Rot ayarı neden yapılır?

Rot ayarı aracın düz olarak dengeli bir şekilde gitmesi için yapılır, araç rot makinesi düzeneğine bağlanır rot kolları direksiyon düzeneği üzerinde bulunan vidaların ileri geri çevrilerek ayarlanması şeklinde yapılır eğer rot ayarları bozuksa araç düz olarak gitmez ve yanlara sapma yapar lastiklerin biçimsiz şekilde aşınmasına sebep olur ön takım daha çabuk yıpranır.

Ön takımla ilgili yapılan her türlü tadilatın arkasından rot ayarının yapılması gerekir.
 

dodgesnake

vwTürk Üyesi
Katılım
20 Ocak 2006
Mesajlar
3,957
Tepkime puanı
0
Yaş
35
İsim
Robin
Soyisim
YAVUZ
Sende olmasan bizi kim bilgilendirecek böyle bilmiyorum... Ellerine emeğine sağlık...
 

Anıl Karakaya

1
vwTürk Üyesi
Katılım
10 Ağu 2007
Mesajlar
2,575
Tepkime puanı
0
İsim
Anıl
Soyisim
KARAKAYA
2 - Aracın lastikleri yer değiştirdiğinde

Bende son zamanlarda neden direksiyonum titriyor diyordum kendi kendime...Çok sağol Altuğ
 

GiDiCi

Uzaklaştırılmış Üye
Katılım
1 Ocak 2007
Mesajlar
413
Tepkime puanı
0
İsim
Çağdaş Gürel
çok yararlı bilgi gerçekten. emeğine sağlık
 

Timur

vwTürk Üyesi
Katılım
29 Ocak 2006
Mesajlar
757
Tepkime puanı
0
Yaş
39
İsim
Timur
Aylardır kafama takılan bir soru var. Arabamı bir dalgınlık anımda kaldırıma sert bir şekilde dokundurmuştum. Tekerlekten KKÜÜÜÜTT!!diye ses geldi, bende biraz fazla pimpirik yaparaktan, rotbalansıçıya gittim. Balansçı bana bir sorun olmadığını ama fabrika ayarları ile tekerler içeri doğru bakıyor dedi yani içe doğru bir temayülü var dedi. Bu şekilde olursa lastiklerin dış cidarı erken aşınır eskir dedi.Bunu değiştirmemiz lazım dedi bende ula almanların vardır bir bildiği demedim ,tamam değiştir kafana göre takıl dedim:(. Neyse amcamız değişikliği yaptı ardından araba ile eve doğru yola çıktım ve farkettim araba yoldaki kot farklarından etkileniyor,yani yolun sağ kesimi yüksek ise araba sola çekiyor. Oysaki eskiden tank gibi giderdi kamyonların neredeyse 15-20 cm düşürdüğü yollarda dümdüz giderdi direksiyonu tutmazdım ve dümdüz gidişini izlerdim.

Bu probelmi anlattığım kimse beni anlamadı öyle bir şey yok dediler. Tekerleklerde öyle içe dışa baktırma olmaz dediler. Halbuki ilk balansçı var dedi ve ayarını bizzat bozdu. Fikirlerniz nelerdir.
 

battal_gazi

vwTürk Üyesi
Katılım
16 Şub 2008
Mesajlar
37
Tepkime puanı
0
İsim
Hasan E.
Bu probelmi anlattığım kimse beni anlamadı öyle bir şey yok dediler. Tekerleklerde öyle içe dışa baktırma olmaz dediler. Halbuki ilk balansçı var dedi ve ayarını bizzat bozdu. Fikirlerniz nelerdir.
o içe dışa bakma olayı yanlış hatırlamıyorsam kamber açıları ile alakalıdır, yani lastik bağlantı yüzeyinin düşey eksenle yaptığı açıdır. eğer dikkat ettiyseniz görmüşsünüzdür, bazı vosvosların arka tekerlerinin üst kısmı içeeğiktir. rot ayarı tamamen bilgisayar kontrollü makina ile yapıldığından ve ön düzeni fabrika açı ve mesafelerine getirdiğinden, yetkili bir önce lastik balansı ardından rot ayarı yaptırmanınz durumunda problem çözülür dye düşünüyorum. ama lastiklerin kamber açılarının değiştirildiğini mutlaka söyleyin, çünkü normalde rot ayarı sırasında servislerde kamber/kaster açılarına pek bakmazlar.
 

teknikmurat

vwTürk Üyesi
Katılım
7 Ağu 2008
Mesajlar
53
Tepkime puanı
0
İsim
MURAT
Soyisim
SERT
arkadaşlar aracımı yeni aldığımda sola çekme vardı. bende rot balanscıya gittim araç yukarı kalktığında lastiklerin aşınmış olduğunu gördüm ve rot ayarı eski lastiklerle yapıldı.Direksiyon normal konumda dahi sola dönük duruyormuş. Sonra lastikleri değiştirip geldiğimde sadece balans ayarı yaptılar. 2 hafta sonra gel tekrar balans ayarına bakacağız dediler. Bu durumda rot ayarının yeniden yapılması gerekirmi yoksa sadece balansmı gereklidir. bilgiler için teşekkürler...
 

hilside

1
vwTürk Üyesi
Katılım
23 Ocak 2007
Mesajlar
1,725
Tepkime puanı
0
Yaş
33
İsim
okan
Soyisim
Yavuz
eline emegine saglık paylasım icin tesekkurler ...
 

atmaca_er

1
vwTürk Üyesi
Katılım
13 Tem 2007
Mesajlar
1,129
Tepkime puanı
0
İsim
Orhan ÖZDEMİR
Emeğine sağlık abim...
 

asabii1907

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Şub 2010
Mesajlar
22
Tepkime puanı
0
Yaş
39
İsim
cenk
Soyisim
akyıl
Aylardır kafama takılan bir soru var. Arabamı bir dalgınlık anımda kaldırıma sert bir şekilde dokundurmuştum. Tekerlekten KKÜÜÜÜTT!!diye ses geldi, bende biraz fazla pimpirik yaparaktan, rotbalansıçıya gittim. Balansçı bana bir sorun olmadığını ama fabrika ayarları ile tekerler içeri doğru bakıyor dedi yani içe doğru bir temayülü var dedi. Bu şekilde olursa lastiklerin dış cidarı erken aşınır eskir dedi.Bunu değiştirmemiz lazım dedi bende ula almanların vardır bir bildiği demedim ,tamam değiştir kafana göre takıl dedim:(. Neyse amcamız değişikliği yaptı ardından araba ile eve doğru yola çıktım ve farkettim araba yoldaki kot farklarından etkileniyor,yani yolun sağ kesimi yüksek ise araba sola çekiyor. Oysaki eskiden tank gibi giderdi kamyonların neredeyse 15-20 cm düşürdüğü yollarda dümdüz giderdi direksiyonu tutmazdım ve dümdüz gidişini izlerdim.

Bu probelmi anlattığım kimse beni anlamadı öyle bir şey yok dediler. Tekerleklerde öyle içe dışa baktırma olmaz dediler. Halbuki ilk balansçı var dedi ve ayarını bizzat bozdu. Fikirlerniz nelerdir.
BİZ LASTİK ÇİLERİN KAMBER -KASTER DEİĞİ BİR AYAR VARDIR BU AYRINIZ BOZULMUŞ İYİ BİR ROT USTASI BULUP PROBLEMİNİZ 30 DAKİKA İÇİNDE ÇÖZÜLÜR 4 KAFA ROT AYARI OLAN BİR YER BULMALISINIZ:4_12_12[1]:
 

ekremus

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Eyl 2006
Mesajlar
2,695
Tepkime puanı
0
Yaş
36
İsim
Ekrem
Soyisim
S
2 yıl geçmiş soruna çözüm bulunmuştur sanırım :)
 
Üst Alt