Otomatik Şanzıman Yağ konrol ve değişimi meselesi

husertas

vwTürk Üyesi
Katılım
17 Mar 2016
Mesajlar
808
Tepkime puanı
86
Yaş
50
Konum
Konya
Şehir
Konya
Aracınızın Markası
Passat 2.0 FSI
Aracınızın Modeli
1997
Mesleğiniz
Asansörcü
İsim Soyisim
Hüseyin Ertaş
Otomatik Şanzıman Yağ (ATF) değişimi meselesi

Öncelikle bu konu Golf4, Bora ve Octavia A4, T4 serisinde bulunan, 4 ileri 01M şanzımanı ile ilgilidir. Diğer şanzımanlar farklı olabilir.

Burada kendi aracımın şanzımanını araştırmak ve birinci viteste gelen inleme sesinin ne olduğunu bulmak için bir seri araştırma ve uygulama yaptım, şanzımanı bozdum ve düzelttim. Bunların sonunda edindiğim bilgiler vardır burada.

Elimde Arabanın SKODA tarafından hazırlanan ingilizce 7 ciltlik servis kitabı vardır. Teknik bilgiler oradan okuduğum ve kendi aracımda uyguladığım bilgilerdir.

Bu şanzımanlar ve difransiyeller yağ değişimi istemezler. Yağlar ömürlüktür. Bu arabanın servis kitabında yazan bilgidir. Anormal bir durum olmadıkça yağ eksiltmezler. Arabanızda anormal bir ses, vites geçişlerinde sıkıntı vs. yoksa yağ değiştireyim diye uğraşmayın. Değiştirseniz bile arabanızda bir şey değişmez zaten. Muhtemelen, iyi bir ayar yapamayacağınız için daha kötü olur.

Amaa, benim gibi pimpirikli ve aylak bir adamsanız , bolca boş vaktiniz varsa şu şekilde konrol ve ekleme yapabilirsiniz.

UNUTULMAMALI; otomatik şanzımanda az yağ da, fazla yağ da zararlıdır. Ustalar tamir sonrası şanzıman yanması riskini başlarından defetmek için çoğunlukla fazla yağ koymakta ve bu durum vites geçişlerinde vuruntuya neden olmaktadır.

Yağ seviye kontrolu: Bu konuda yapılan en büyük hata, yağ kontrolunun araba çalışmazken yapılmasıdır.

Servis kitabında bu kontrol şu şekilde anlatılmaktadır:

Araba düz bir zeminde durmalı, vites kolu P de olmalı, klima far vs. hiç bir şey çalışmamalı. Sonra ARABA ÇALIŞTIRILMALIDIR.

Araç çalıştırımalı; Yağ sıcaklığı VAG COM yada Bosh KTS gibi bir cihazla okunmalı ve kesinlikle 30 dereceden aşağıda olmalıdır.

Arac lifte kaldırılmalı ve yağ seviye tapası sökülmelidir. Eğer yağ sıcaklığı cihazda 30 derecenin altında görünüyor da bolca ATF geri akarsa yağ fazlaymıştır ve fazlası geri akmıştır. Sıcaklık 35 dereceye çıkıncaya kadar beklenir. Hepsi aktıktan sonra tapa geri kapatılır. Şimdi yağınız tamdır.

Eğer, yağ sıcaklığı 30 dereceyi geçmesine rağmen hiç yağ gelmiyorsa yağınız eksik demektir. Bu durumda serum hortumu gibi şeffaf bir hortum ile delikten yukarıya doğru bolca ATF pompalamalı ve yağ geri taşıncaya kadar bu pompalamayı sürdürmelisiniz. Biz bunu ATF kutusunun kapağıda iki delik açıp birisine hortum takıp diğerinden üfleyerek yaptık. Siz isterseniz şırınga vs. kullanabilirsiniz.

Şanzımanın yanında bir dolum deliği var ama kapağı tek kullanımlık olduğundan ve bu kapağı bulma şanzımız olmadığından dediğim yöntemi kullandık.

Yağ geri gelince yağınız tamamlanmıştır ve tapayı kapatıp arabanızı indirebilirsiniz.

Takviye için herhangi bir yağ markasını kullanabilirsiniz Ama VW AUDI G 052 162, kodlu yağ kullanılmalıdır. Bu kod kutunun üstünde yazılı olmalıdır. Ben GULF MULTI WEHICLE isimli yağı kullandım. Litresi 27 TL . Değişim için 3 litre gitti. Tork konvertoru içindeki 2,1 litre değişmeden kaldı elbette.

Komple değişim için şanzıman kapağı sökülür, filtre değiştirilir ve yukarıdaki eksik takviyesi anlatılan işlem yapılır.

İşiniz bittikten sonra aşağıdaki linkteki bilgilerden adaptasyon yapabilirsiniz. Tecrübeme göre manual adaptasyon daha iyi oluyor gibi. Adaptasyon sonrası tam ayar için aracı biraz kullanmanız gerek.

http://forum.vwturk.com/showthread.php/97494-Otomatik-şanzıman-Adaptasyonu

Differansiyel yağına gelince; normal şartlar altında bu da ömürlüktür ve dolum gerektirmez. Ama differansiyel ötmesi ile birlikte yağda bir sorun olduğunu düşünebilirsiniz. Nitekim benimkinde ötme iyice artınca arabanın altına baktım ve keçelerden terleme şeklinde akmakta olduğunu gördüm. Kontrol kilometre dişlisini sökerek baklır. Dişli milinin ucundaki ince kertikli kısımda bulaşık halde görünmesi gerekir. Görünmüyorsa eksiktir, 75-90 dişli yağı ile tamamlanır. Benimkisi yarı yarıya boşalmış. Yakında kutuyu tamamen söküp elden geçireceğim.

VCDS ile otomatik şanzıman bölümüne giriş.


Yağ sıcaklığını takip için 005 nolu blok değerler. ATF sıcaklığı kırmızı içerisinde görünüyor.


30 derecenin altındaki sıcaklıkta ATF fazlasının boşaltılışı.


Komple sökük Oil pan. Kırmızı seviye çubuğu plastikten ve sökülebiliyor. Kırılmamasına veyerinden oynamamasına dikkat.


Yağ filtresi takılmş hali. Youtube de bolca video var.


Differansiyel seviyesini görmek için km dişlisini sökmek gerekiyor. Bizim 1.8T lerde baya bi zor iş. Sıcak su borularının sökülmesi gerekiyor. Önce alttan sonra üstten uğraşılması gerekiyor. Beytullah Usta'nın imanı gevredi :)


Forumdan Mikail Koç'un differansiyel yağ kontrol çubuğu. Yağ ucundaki ince yerde olacak. Yoksa yak eksik demektir.


Yağ değişimde ATF dolumu için düzenek. Ağzı açık kutunun ağzından üflediğinizde içeri doluyor.



Yukarıda özetlediğimiz bilgilerin servis kitabındaki sayfaları:





 

NECBEY

Yönetici
Administrator
Katılım
15 Şub 2000
Mesajlar
3,842
Tepkime puanı
922
Şehir
Nevşehir/Ankara
Aracınızın Markası
Audi A6
Aracınızın Modeli
A6 Quattro
Mesleğiniz
Emekli
Hüseyin bey, paylaşım için teşekkürler elinize emeğinize sağlık.
 

Prokizya

vwTürk Üyesi
Katılım
13 Şub 2016
Mesajlar
131
Tepkime puanı
0
Harika paylaşım, elinize sağlık.

General Mobile 4G Dual cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

munlu

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Kas 2017
Mesajlar
24
Tepkime puanı
0
2001 Bora Variant 1.9 TDI Otomatik vites araçlar da aynı şanzımanı mı kullanıyor?
 

munlu

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Kas 2017
Mesajlar
24
Tepkime puanı
0
Motor kodu ne demek bilmiyorum. Motor numarası AHF ile başlıyor. Forumlarda yazan kodlar doğruysa şunlardan hangisi bilemedim.

Bora 1999 - 2003 1.9 SDI AQM
Bora 1999 - 2003 1.9 TDI AGR
Bora 1999 - 2003 1.9 TDI AJM
Bora 1999 - 2000 1.9 TDI ANU
Bora 1999 - 2003 1.9 TDI ARL
Bora 1999 - 2003 1.9 TDI ASV
Bora 1999 - 2003 1.9 TDI AUY
Bora 2000 - 2003 1.9 TDI ATD
Bora 2001 - 2003 1.9 TDI ASZ

Bildiğim; 2001 Bora Variant 1.9 TDI Otomatik vites. Motor gücü 80.8 kw (110 beygir gücü oluyor galiba) , motor hacmi 1896 santimetreküp...

Aracı yeni aldım.

Şu yağlara ne dersiniz?

Motor: Castrol Edge 5W - 30 LL

Fren hidroliği: Castrol Fluid Dot 4

Otomatik şanzıman: Castrol transmax z

Soğutma Antfiriz: G12 Kırmızı

SON BİR SORU: Torpido kapağının kilidi elimde kaldı. Tamir oluyor mu yoksa komple yeni mi alınıyor?
 

Tolgatolga

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Eki 2013
Mesajlar
36
Tepkime puanı
0
selam kardes ayni islemleri bende yaptirdim ama hala bazen 2 den 3 gecerken hafif vurultu yapiyor acaba yagi fazla koymus olabilirmi bahsettigin gibi isiyi kontrol etmeden yagi bekledi hafif kesildi kapadi tapayi senin bu islemi yaptigi. usta nerede ankarada varmi tanidik yagini kontrol ettirsem
 

NECBEY

Yönetici
Administrator
Katılım
15 Şub 2000
Mesajlar
3,842
Tepkime puanı
922
Şehir
Nevşehir/Ankara
Aracınızın Markası
Audi A6
Aracınızın Modeli
A6 Quattro
Mesleğiniz
Emekli
selam kardes ayni islemleri bende yaptirdim ama hala bazen 2 den 3 gecerken hafif vurultu yapiyor acaba yagi fazla koymus olabilirmi bahsettigin gibi isiyi kontrol etmeden yagi bekledi hafif kesildi kapadi tapayi senin bu islemi yaptigi. usta nerede ankarada varmi tanidik yagini kontrol ettirsem
Konuyu açan arkadaşımız Konya'da yaşıyor Ankara'da gittiğiniz vw servisinde şanzıman yağını kontrol ettirebilirsiniz...
 

unsaLhsN

vwTürk Tasarım Ekibi
Katılım
5 Kas 2016
Mesajlar
722
Tepkime puanı
205
Şehir
Ankara
Aracınızın Markası
Volkswagen
Aracınızın Modeli
Polo 1.4 TDI
selam kardes ayni islemleri bende yaptirdim ama hala bazen 2 den 3 gecerken hafif vurultu yapiyor acaba yagi fazla koymus olabilirmi bahsettigin gibi isiyi kontrol etmeden yagi bekledi hafif kesildi kapadi tapayi senin bu islemi yaptigi. usta nerede ankarada varmi tanidik yagini kontrol ettirsem
Nerede yaptırdınız
 

Tolgatolga

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Eki 2013
Mesajlar
36
Tepkime puanı
0
ben sanjimanciya baktirmitim sasmazda sizin önereceginiz bu wosvagen den anlayanbir yer varmi
 

NECBEY

Yönetici
Administrator
Katılım
15 Şub 2000
Mesajlar
3,842
Tepkime puanı
922
Şehir
Nevşehir/Ankara
Aracınızın Markası
Audi A6
Aracınızın Modeli
A6 Quattro
Mesleğiniz
Emekli

zekidinc55

1
vwTürk Üyesi
Katılım
2 Mar 2009
Mesajlar
2,752
Tepkime puanı
3
Çok güzel paylaşım. Teşekkürler. Bayak bir zevkle okudum.

Discovery cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

zekidinc55

1
vwTürk Üyesi
Katılım
2 Mar 2009
Mesajlar
2,752
Tepkime puanı
3
2001 Bora Variant 1.9 TDI Otomatik vites araçlar da aynı şanzımanı mı kullanıyor?
4-5 İleriyse ZF eğer 6 uleriyse jatco ama jatcolar 2005 sonrası jettalarda kullanıldı.

Discovery cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

marikan

vwTürk Üyesi
Katılım
13 Şub 2015
Mesajlar
2,102
Tepkime puanı
122
4-5 İleriyse ZF eğer 6 uleriyse jatco ama jatcolar 2005 sonrası jettalarda kullanıldı.

Discovery cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Zekeriya abi yanlışın var.
Passat'taki 5 ileri ZF 5HP19, ama Bora ve Golf'teki 5 ileri Jatco. 6 ileriler Aisin olması lazım. 4 ileriler ZF değil diye biliyorum. Baya karışık oldu :)
 
Üst Alt