Mercekli - Merceksiz Xenon Farkı?

sebazios

vwTürk Üyesi
Katılım
4 Nis 2011
Mesajlar
90
Tepkime puanı
0
İsim
YILMAZ
Soyisim
AKGÜN
Günümüzde oto aydınlatma teknolojileri açısından önemli bir yer tutan xenon ampullerin birçok noktada hatalı kullanımı söz konusu olmaya başladı. Bu konudaki en büyük problemlerden birisi ise xenon ampullerin merceksiz farlarda kullanılması durumu. Kendi görüş yeteneğini çok küçük bir miktar arttırma uğruna karşıdaki sürücünün görüş kabiliyetini sıfıra indiren bu uygulamanın neden yapılmaması ile ilgili küçük bir bilgilendirmede bulumak istedim.



Bu gördüğünüz ilk resim, mercekli fara takılmış xenon ampullü bir araçın resmidir. Karşıdan gelenin gözünü almaz ama merceğin yoğunlaştırması sayesinde sürücüye oldukça rahat ve iyi bir görüş aydınlığı sağlar.



Bu gördüğünüz ikinci resim ise mercekli xenona sahip bir aracın sürücü kısmından görünüşüdür. ışık cizgisinin keskinliğine, karanlıkta kalması gereken yerlerin ne kadar karanlıkta olduğuna ve aydınlık kısımların ise ne kadar kaliteli aydınlatıldığına dikkat edin. Kalemle çizilmiş gibi.



Yine mercekli xenona sahip bir aracın aydınlatma çizgisinin netliğini gösteren bir resim.



Bu resimde ise bir farı mercekli xenon, diğer farı merceksiz zenon takılı bir araç görülmekte. Aradaki farkı anlamak hiç de zor değil. Her iki fara da merceksiz xenon ampul takıldığını ve gece zifiri karanlıkta, karşınıza çıktığını düşünün. Adabınız el vermeyip sövmeseniz bile, "ayıp be kardeşim, bizimki de göz" diye en azından içinizden geçirirsiniz.



Bu son resim ise merceksiz xenon taktırmak yetmezmiş gibi, sis farlarını da merceksiz xenona dönüştürmüş mübarek bir şahsiyetin aracına ait. Bu son fotoğraftaki aracı bu hale getiren arkadaşa pek birşey söylemek istemiyorum. Zira gece bu araçla karşı karşıya gelmiş olan sürücüler yeterince şey söylemişlerdir hakkında...

Unutmayın, trafikte güvenli ve sağlıklı bir sürüş için, sizin olduğu kadar karşıdaki sürücünün de görüş kabiliyeti önemlidir.

Karşıdan gelen araç sürücülerinin hiçbirşey göremeden yol aldığını düşünün... Bilerek yada bilmeyerek üstünüze geleceklerdir. Aklınıza gelen ilk şey "kör müsün be kardeşim!..." cümlesi ise hemen cevaplayayım: Evet körler. Sizin ve xenon farlarınızın sayesinde.

Şimdi sizin canınız ne kadar güvende?



*****



honda civiklerin donanımlı olanlarında yanlış bilmiyorsam eğer fabrikasyon merceksiz xenonlar takılı olarak geliyor. bu araçların reflektörleri halojenli modellerden farklı mı? yoksa standart mı? standartsa onlar nasıl çözmüş bu merceksizlik işini?
Aynı durum bazı renault megan gibi farklı araç modellerinde de mevcut. Lakin bu araçlarda salt reflektör değil farın bütünü, yapı olarak xenon farın merceksiz kullanımına uygun tasarlanarak fabrikadan çıkartılıyor. Buradaki tek amaç mercek maliyetinden kurtulmak. Fabrikasyon merceksiz xenonlarda asli aydınlatma alanı ve kör noktalara düşen ışığın ansilümen miktarları, trafik kanunlarının ön gördüğü standartlar çerçevesinde tutuluyor ve karşıdan gelen sürücülerin rahatsız olması engellenmiş oluyor. Bizim bu topikte değindiğimiz konu ise hiçbir hesaplama ve kalibrasyon çalışması yapmadan, xenon olsun çamurdan olsun mantalitesi ile takılan çakma zenon farlar. Ayrıca ayarsız bir halojen far da karşıdan gelene ciddi rahatsızlık verir ama xenonlar gibi görüşü tamamen yok etmezler. Ayrıca fabrikasyon merceksiz xenonlarda da tahamül sınırları içerisinde ve engellenemeyen bir parlama durumu mevcut ama bu standartlar içerisinde olduğundan herhangi bir müdahalede bulunmak yersiz olur. Öte yandan merceksiz kullanılan xenon ampüller gerekli yoğunlaştırma ve odaklamayı yapamadığı için asla mercekli xenonlar kadar (hem sürücü hem de karşıdan gelen açısından) radımanlı olamıyorlar.

Şu an xenon teknolojisini en ahlaklı ve kaliteli kullanan firma mercedes. Özellikle bu son C serisi, aydınlatma teknolojisi açısından mükkemel denebilir. Bir akşam olur da yanınızdan 2010 model bir C180 Avantgarde geçerse farlarına dikkat edin. Yanınızdan geçerken farlarının yanıp yanmadığını anlamak dahi zordur, ama aracın içinden baktığınızda 4300 kelvin xenonlar sayesinde gündüz yol aldığınızı sanırsınız.

Örnek görmek isteyenlere bir tane resim koyayım (şu an farlar yanıyor!..):






****


Yılmaz bey çok güzel bir konu açtınız emeğinize sağlık. Ben de xenon taktırmak istiyorum ama başklarının can güvenliğini tehlikeye atmamak için bu uygulamaya bir süre ara verdim. Ya mercekli modifiye bir far alıp xenon takacağım ya da aracıma uygun bir mercek bulacağım. Ne yazık ki T4 içinde şu an uygun bir mercek alternatifi yok. Ama en azıncan custom olarak uydurup birşeyler yaparım inşallah.
Öncelikle düşünceli tavrınızı kutlarım. Herkes bu bilinçte olsa durumumuz çok farklı olurdu. Aslında mercekli xenon bir fara sahip olmak o kadar da zor değil. Aracınıza uygun fabrikasyon bir mercekli far olmasa bile siz kendiniz imal edebilirsiniz. Sonuçta orjinal da olsa yine düşünebilen insanlar tarafından tasarlanıp yapılmış şeyler bunlar. Bunun için el becerinize güvenmeniz ya da güvendiğiniz bir oto elektrikçisi bulduktan sonra gerekli malzemeleri toplamak kalıyor. Nasıl yapılacağı ile ilgili en küçük ayrıntılara kadar gerekli olan tüm bilgiler vereceğim şu linkte mevcut:

http://www.ozyurek.org/mercek/mercek.htm


Sadece azim, sabır ve el emeği ile ne kadar stabil ve sağlıklı aydınlatmaya sahip mercekli xenon farın yapılabileceğini kanıtlayan bu arkadaşı tebrik ederim.






*****



tamam abicim dediklerinize başından sonuna kadar bende katılıyorum ama şöyle bide sorum olacak size..

mercekli mereceksiz farları biliriz...

bizim bi sokak aşağıda oturan bi komşumuz var arabasını çok severim..sw bir audi modeli tam aklımda değil zennedersem a6 olacaktı..

geçen gün eve gelirken arkamazdan bembeyaz bi ışık göründü ama nasıl bi ışık yeri göğü aydınlatıyor yahu dedim merceksiz farada xenon takılmazki dedim hemde bu denli yüksek cinsten..

sonra adam arkamızdan yavaş yavaş gelince sağa çekip dörtlüleri yaktık bizi geçince bi baktım ana bizim audili komşu sonra dedim allaa allaaaa bu adamın farı mercekli değilmiydi diye..o gün bugündür mercekli merceksiz xenondan soğudum..
Bahsettiğiniz araç Audi A6 ise farları mercekli Bi-xenon olan bir arabadır. Yaşanılan problemin sebebine gelmeden önce bi-xenon farın ne olduğu ve nasıl çalıştığı hakkında kısa bir bilgi vereyim.

Bi-xenon, diğer adı ile uzun-kısa xenon olarak adlandırılan farlar, yeni geliştirlmiş bir far sistemidir. Bir tek xenon ampul, hem kısa, hem de uzun far olarak kullanılmaya çalışılır. işlem iki türlü olur. Ya hareketli bir mandal ile xenon ampulün açısı değiştirilir yada aşağıdaki orijinal D2S merceklerde olduğu gibi, merceğin içinde bulunan diyafram hareket ettirilir. Görsel olarak anlatmak gerekirse:



Buradaki resimden de anlaşılacağı üzere kısa far konumundaki ampul, sadece diyafram küçültülerek bir anda uzun farlara dönüştürülür.


Peki neden kos koca firmalar adam gibi bir uzun xenon far yapmaz da böyle incikli boncuklu ve bir o kadar da maliyetli işlere girerler?

Cevabı xenon farın yapısında yatar. Xenon farlar ilk çarlıştırıldıklarında ısınana kadar (ki bu genelde 5-10 saniye sürer) doğru düzgün ışık veremezler. Uzun farların en önemli özelliği ise ihtiyaç duyuduğunda hemen devreye girerek gerekli aydınlatmayı sağlamasıdır. Siz açtıktan 10 saniye sonra kendini göstermeye başlayan bir uzun farın ne kadar mantıksız olacağına siz karar verin. Misal olarak sellektör yaptığınızda, sellektör yaptığınızı sizden başka kimse farkedemez... Bu yüzden firmalar, zaten ısınarak maksimum verimliliğine ulaşmış kısa xenon olarak kullanılan ampullerin hareketli devreler yardımı ile uzun far olarak da kullanılması yönünde çalışmalarını geliştiriyorlar. Oldukça da başarılılar.

Ayrıca standart bir mercek yardımı ile odak ayarı ve yoğunlaması yapılmamış uzun xenon ampuller kanunen de yasaktır.

Bunun dışında xenon ampüller, ışık yapısı itibari ile dağılmama eğilimi gösteririler. Difizyona uğramazlar. Yani önlerine bir engel geldiğinde, halojen ampullerdeki gibi vurdukları yüzeyden yansıyarak çevreyi aydınlatmazlar. Aksine ışınlar vurduğu yüzeyde kalır ve tüm aydınlatma kabiliyerlerini yitirirler. Bu yüzden xenon far kullanılan araçların farları mutlaka temiz olmaladır. Farın dış yüzeyine gelebilecek çamur, pislik yada artık gibi yabancı maddeler, xenon farların aydınlatma becerilerinin önemli ölçüde azalmasına neden olur.

2009 yılında imzalanan bir protokol ile, Avrupa Birliği Ülkeleri'nde üretilip ve yine Avrupa'da trafiğe çıkacak xenon ampullü tüm araçlarda, far yıkama özelliğinin olma zorunluluğu getirildi. Far yıkama özelliği olmayan xenon ampullü araçların satışı ise Türkiye gibi üçüncü dünya ülkelerine hala serbest. Bu ayrıntı belki küçük bir ayrıntı ama düşününce önemini anlarsınız.

Şahsi görüş olarak bi-xenonlara ve bu far sisteminin kullanılmasına karşıyım. Hangi amaçla olursa olsun, zenon farlar sadece kısa hüzmeli far olarak kullanılmalıdır. Yoksa ne kadar iyi odaklama yapılırsa yapılsın, bi-xenon bir far uzunlara alındığında, aynı merceksiz xenon etkisi gösterir. Yani karşıdaki kişinin tüm görme kabiliyetini yitirmesine neden olur. Yasal olarak xenon ampullerin uzun far olarak da kullanılmasına izin verdiğiniz an, bu tehlikeli teknolojiyi, tamamı ile kullanan kişinin inisiyatifine bırakmış olursunuz. Yollarda birçok saygıdan yoksun kişiyle karşılaşıyoruz. Karşıdan gelen araç sürücüsü bi-xenon farlarını kısalara almazsa, inanın merceksiz xenon farlı bir araç ile karşılaşmayı yeğlersiniz. Neyseki maliyeti yüksek olduğu için sadece lüks segmentteki araçlarda görebiliyoruz bu bi-xenon teknolojisini. İleriki yıllara doğru herhangi bir önlem alınmaz ve daha da yaygınlaşırsa, gece yolculuklarının hem tehlikeli hem de çekilmez bir hal alacağı aşikar.

Şimdi gelelim sizin karşılaştığınız A6'nın yeri-göğü bembeyaz etmesi olayına. Öncelikle belirttiğiniz renk güçlü bir beyaz. Bu da ampullerin orijinal, yani en güçlü aydınlatma güçüne sahip olan fabrakasyon 4300 kelvin xenon ampul olduğunu gösterir.

Olayın olabilmesi için iki ihtimal var.

1-) İlk ve yüksek olan ihtimal sizin A6'ya sahip komşunuz, aracının farlarının bi-xenon oluğunu ve farların gücünü göstermek için uzunlarla yanınıza geldi:)

2-) Düşük bir ihtimal de olsa kısa farların yüksekliği en üst seviyedeydi, siz de ondan daha düşük bir konumdaydınız, farların aydınlatma çizgisinin altında kaldığınız için bulunduğunuz tüm çevre tamamen bembeyaz oldu. Her iki seçenekte de hoş bir durum değil. Siz ona doğru giden hareket halindeki bir araçta da olabilirdiniz...




****



Mercek farlarda ampuller merceğin iç tarafında kaldığından dışarıdan görülmez. Yani mercek bir fara dışarıdan bakarak kullanılan ampulün, xenon, bi-xenon yada halojen olup olmadığını malesef anlayamazsınız. Bu üç ampul türü de mercekli olarak kullanılabiliyor. Ancak bu ampül tiplerini tanıyan biri, karanlıkta farlar yanık iken yapılan sellektör işlemi ile hangi ampul tipi olduğunu anlayabilir. Hatta bakan kişi çok uzman ise xenon ampulin kelvin değerini bile doğru tahmin edebilir.

Komşunuzun farları ya ayarsız yada komşunuz sürekli uzun hüzmeli farlarla geziyor. Başka açıklaması yok. Benim kanımca size düşen vazife (ki bu tamamen komşunuzun iyiliği için) farlarında bir sorun oluğunu, karşıdan gelen kişinin görüşünü tamamen yok ettiğini ve böyle bir aydınlatmanın, onun sandığının aksine çok iyi değil, çok kötü bir aydınlatma olduğunu uygun bir dil ile ona anlatmanız. Hatta samimiyetiniz el verirse bu başlık altında yazılanları kendisinin okumasını sağlayın. Emin olun işe yarayacaktır...

Ayrıca xenon ampullerde kullanılan kelvin değerleri, ışığın miktar ve gücünü değil rengini belirleyen bir unsurdur:

1000-3000 arasındaki kelvin değerine sahip xenon ampuller: kırmızı - sarı
3000-5000 arasındaki kelvin değerine sahip xenon ampuller: sarı - beyaz
5000-8000 arasındaki kelvin değerine sahip xenon ampuller: beyaz - mavi
8000-12000 arasındaki kelvin değerine sahip xenon ampuller: koyu mavi - mor
12000-20000 arasındaki kelvin değerine sahip xenon ampuller: mor - koyu mor (kimileri sihay dese de siyah bir renk değil, ışıksızlıktır.

Daha anlaşılır olması için birkaç resim ve şema koyayım:







Yani kelvin değeri yükselince, watt değeri yükselirken olduğu gibi ışığın şiddeti artmaz (ansilümen), aksine 4300 kelvinden sonra rengin koyulaşması yüzünden aydınlatma kalitesi düşer.




****



Malum, sahip olduğum araç T5 City Van. Farlar merceksiz. Benim bildiğim kadarıyla modifikasyonu yapılabilecek orijinal mercekli bir far tipi de yok. Hepsinden önemlisi farlarım zaten bana yetiyor.

Birkaç gün önce servisteydim. Çok sevdiğim Kamil isimli oto elektrik ustası arkadaş ile araç hakkında konuşurken birden aklına gelen soruyu bana yöneltti ve komik bir diyalog geçti aramızda:

- "Yılmaz Abi, senin farları xenon yapalım mı?"
- "İyi de Kamil nasıl olacak? Benim farlar merceksiz.."
- "Abi ne olacak merceksizse. Sanki xenon taktıranların hepsi mi mercekli far kullanıyor!.."
- "Demek öyle, Sen bi gel bakayım sana bişey göstereyim..."

En yakındaki bilgisayara gittik. Oturduk başına. Bu konuyu açtım ve baştan sona oku dedim. Okuyana kadar da başından ayrılmadım. Hepsini okudukran sonra: Vayyy bee! Demek bu kadar berbat bir şeyi tavsiye ettik sana. Hiç yakıştıramadım kendime" dedi. Gülüştük.

En son olarak da konuyu benim açtığımız söyledim. Bu kadar söylem ve anlatımdan sonra kendi söylediklerimize kendimiz uymazsak ne anlamı kalır, diye açıkmala yaptıktan sonra işinin başına döndü.

Sevindirici olay ise 10 dakika sonra VW Bora marka bir aracın üzerinde olan merceksiz fara takılmış xenon ampulleri orijinal halojen ampuller ile değiştiriyordu.

- "Hayırdır?" dedim
- "Sahibini ikna ettim, sakıncalarını anlattım, zaten o da randıman alamıyormuş. Şimdi olması gereken haline döndürüyoruz..." dedi

Yalan yok, hoşuma gitmişti.




****



Bir süredir foruma giremediğim için konunun sabitlendiğini yeni gördüm. Konuyu sabitleyen forum yöneticileri ve sabitleme işlemi için emek harcayan Metin AKBAL gibi arkadaşlarıma teşekkür ederim.

Sis farlarında xenon kullanımı ile ilgili bir konu gündeme gelmiş.

Öncelikle sis farlarında xenon kullanımından önce sis farı nedir, ne değildir bunu belirtelim.

Sis farı: Yoğun yağmur, yoğun kar, sis ve duman gibi görüş mesafesini ciddi oranda düşüren çevre şartlarında kullanmak için planlanmış bir far tipidir. Bu tanımı yapmamın sebebi bir ukalaalık edip sis farının ne olduğu anlatmaktan öte, sadece ve sadece hangi zamanlarda ve hangi amaçlarla kullanıldığını vurgulamak. Çünkü yukarıdaki durumlar haricinde kullandığınız tespit edildiği an (trafik kamerası yada trafik polisi tarafından) sorgu yada suale tutulmadan 67 lira para cezası ve 15 ceza puanı alırsınız.

Peki neden emniyet kemeri takmamak gibi hayati bir ihmal 10 ceza puanı iken uygunsuz sis farı kullanımı 15 ceza puanı?

Sisli bir havada zeminden yükseldiğiniz sürece sisin yoğunluğu artar ve görüş mesafeniz daha da kısıtlanır. Sisli bir havada en iyi görüş, yere en yakın mesafedir. Sis yüksek basıncın etkisi ile bulutların yere inmesi olayıdır lakin yüksek basınç ne kadar güçlü olursa olsun, bulutları tamamen yere yapıştıramaz. Bu nedenle sisi oluşturan bulutun en düşük yoğunlukta bulunduğu kısım zeminden başlayarak yükseğe doğru 40-50 cm'ye kadar olan kısımdır. Çok sisli bir havada yere uzanarak ileriye bakın, zemindeki sisin o kadar da yoğun olmadığını, hatta kimi zamanlarda ise hiç sis olmadığını kendi gözlerinizle görebilirsiniz.

Sis farları, amaçları itibari ile yere olabilecek en yakın konuma ve yere paralel bir açı ile yerleştirilirlar. Bunun tek amacı reflektörden çıkan ışığı, sisin daha az yoğun olduğu bu alandan olabildiğince uzağa ulaştırabilmektir.

Sis farları, normal farların gücü yetmediği zaman, onlara takviye yapmak olsun diye üretilseydi, araçların üzerlerine yerleştirilirdi ve inananın daha estetik olurdu. (offroad arazi araçlarında yada traktörlerde olduğu gibi) Ama malesef sis farları ışık takviyesi yapmak için değil, olabildiğince yere yakın mesafeden ışık üretebilmek için tasarlanmışlardır. Bu yüzden VW Bora Highline araçlardaki farları, yapı itibari ile sis farı yerine gündüz farı olarak nitelendirmek kanımca daha doğru olur. Çünkü hiçbir sis farı aydınlatma farları ile aynı yükseklikte bulunmaz.

Xenon ampuller, difizyon (dağılma) kabiliyetleri olmadığı için yağmurlu ve sisli havalarda halojen ampuller kadar verimli olamazlar. Eğer sis farlarınızda xenon ampul kullanıyor iseniz, mercekli yada merceksiz olmaları, bu konuda rol oynayabilecek önemli bir etken maalesef ki değil. Lakin halojen ampul kullanıyorsanız, mercekli sisler ışığı istenilen açıda ve istenilen yöne odaklamaları sayesinde faydalı olabiliyor.

Mercekli sis farlarını kısa hüzemli far olarak kullanmak ise, sürücünün kendi görüş konforunu (VW Boralarda, far yükseklik ayarı sayesinde) fazla etkilemediği düşünülsede, sis farlarının merceklerinde diyafram olmaması yüzünden karşıdan gelen araç sürücüleri için oldukça sakıncalıdır.

Kısaca oto aydınlatma işi maalsef çığırından çıktı. Son 1 haftadır aralıksız her gece 200-300 km yol yapıyorum. Bilinsiz xenon kullanımları o kadar kötü bir hal almış ki, o çok sevdiğim gece yolcuklarından soğur oldum. Usandım. Az önce aynaya baktığım, gözlerim kan çanağına dönmüş. Gözlerimi kapatınca yanıyor ve maalesef bunun %90 sorumlusu bilinçsiz xenon kullanımı.

Bu akşam gördüğüm eski kasa, doğan görünümlü şahine yapılmış xenon uygulamasından sonra, devletin bu konuyu bir an önce ele alma zamanın geldiğini, hatta geçtiğini düşündüm. Tüvtürk'ün bu araçları muayeneden geçirmemesi sadece göstermelik bir çözüm. Ulaştırma bakanlığının konu ile ilgili yaptırımın artması için trafik polislerine de yetki vermesi gerekli. Yoksa bizim gibi bilinçli sürücüler ya gözlerden olacağız, yada bir şarampolde son nefesi vereceğiz...



Not: Gerekli bilgiye ulaşımın kolaylaşması için, bilgilendirme içeren mesajların tamamı tek entry'da toplanmıştır.
Not 2: Görsellerin tamamı alıntıdır.
 

salihdutman

vwTürk Üyesi
Katılım
8 May 2008
Mesajlar
1,626
Tepkime puanı
1
Yaş
61
İsim
salih
Soyisim
dutman
Bilgilendirdiğiniz için teşekkürler öğretmenim.
 

metinmb407

1
VWTURK Gold Member
Katılım
6 Eki 2010
Mesajlar
19,312
Tepkime puanı
3
Yaş
33
İsim
Metin
Soyisim
AKBAL
:alkis::alkis::alkis::alkis::alkis::alkis::alkis::alkis: İşte arkadaşlar görüyorsunuz. Far ayarınız ne kadar altta bile olsa bizler açısındanda düşünün... Anlatım paylaşım için teşekkürler...

Bu konunun önemli başlık haline getirilmesini talep etmekteyiz :)
 

BurakD.

vwTürk Üyesi
Katılım
2 Kas 2010
Mesajlar
1,051
Tepkime puanı
0
İsim
Burak
Soyisim
Demircan
geçende sokağın başından bir araç yaklaşıyor merceksiz fara xenon uygulamış bırak yolu arabamın burnunu görmüyorum, o biraz yanaşacak ben biraz yanaşıcam yanyana dar sokaktan geçicez tam yanımdayken açtım camı arkadasım o nasıl fardır öyle dedim hahahahaha öyle işte nasıl ama demez mi ? neyse nasıl bir far olduğunu anlattım da böyle andavallar çok gerçekten, şekil olsun diye takıyolar xenonları; güzelim anaları durduk yere laf yiyor,

çok mu ağır yazdım :S
 

sebazios

vwTürk Üyesi
Katılım
4 Nis 2011
Mesajlar
90
Tepkime puanı
0
İsim
YILMAZ
Soyisim
AKGÜN
Hafif yazdın :)

Bu merceksiz xenonlar yüzünden karşıdan gelen araçla sol dikiz aynalarımız birbirine çarparak patladı. Hem de öyle bir patlama ki bir an çarpıştık sandım. Hız saatte 90 km. Karşıdakinin de bir o kadar olsa saate 180 km hızla bir dikiz aynasını duvara çarptığınızı düşünün. Ses öyle bir ses. Allah korudu ki dikiz anası ile kurtardık. Sol far taraftan olacak kafa kafaya bir çarpışmada iki taraftan da sağ çıkan olmazdı ama bunun sadece ben farkındayım. Dikizler patladıktan sonra sağa yanaşıp durdum. "Arkadaşım rica ederim şu falarını düzelttir" diye sitemle karışık bir rica edecektim ama hatasının farkındaydı herhalde, durmadı.
 

97PassatT

vwTürk Üyesi
Katılım
15 Tem 2005
Mesajlar
230
Tepkime puanı
0
İsim
Nüvit
Soyisim
Becan
Çok güzel bir paylaşım tşklr.
 

akula

vwTürk Üyesi
Katılım
15 Nis 2005
Mesajlar
496
Tepkime puanı
0
Yaş
46
İsim
Barış
Soyisim
TÜRKKAN
honda civiklerin donanımlı olanlarında yanlış bilmiyorsam eğer fabrikasyon merceksiz xenonlar takılı olarak geliyor. bu araçların reflektörleri halojenli modellerden farklı mı? yoksa standart mı? standartsa onlar nasıl çözmüş bu merceksizlik işini?
 

jettaco

vwTürk Üyesi
Katılım
15 Ocak 2011
Mesajlar
753
Tepkime puanı
0
İsim
Ayhan Can
Soyisim
Çemberlitaş
honda civic degilde volvonun xc90 larında merceksiz xenon var halada görüyorum hatta mercedes 500 kasalardada mercek yok xenon var bu makam aracı olanlarda
 

sebazios

vwTürk Üyesi
Katılım
4 Nis 2011
Mesajlar
90
Tepkime puanı
0
İsim
YILMAZ
Soyisim
AKGÜN
honda civiklerin donanımlı olanlarında yanlış bilmiyorsam eğer fabrikasyon merceksiz xenonlar takılı olarak geliyor. bu araçların reflektörleri halojenli modellerden farklı mı? yoksa standart mı? standartsa onlar nasıl çözmüş bu merceksizlik işini?
Aynı durum bazı renault megan gibi farklı araç modellerinde de mevcut. Lakin bu araçlarda salt reflektör değil farın bütünü, yapı olarak xenon farın merceksiz kullanımına uygun tasarlanarak fabrikadan çıkartılıyor. Buradaki tek amaç mercek maliyetinden kurtulmak. Fabrikasyon merceksiz xenonlarda asli aydınlatma alanı ve kör noktalara düşen ışığın ansilümen miktarları, trafik kanunlarının ön gördüğü standartlar çerçevesinde tutuluyor ve karşıdan gelen sürücülerin rahatsız olması engellenmiş oluyor. Bizim bu topikte değindiğimiz konu ise hiçbir hesaplama ve kalibrasyon çalışması yapmadan, xenon olsun çamurdan olsun mantalitesi ile takılan çakma zenon farlar. Ayrıca ayarsız bir halojen far da karşıdan gelene ciddi rahatsızlık verir ama xenonlar gibi görüşü tamamen yok etmezler. Ayrıca fabrikasyon merceksiz xenonlarda da tahamül sınırları içerisinde ve engellenemeyen bir parlama durumu mevcut ama bu standartlar içerisinde olduğundan herhangi bir müdahalede bulunmak yersiz olur. Öte yandan merceksiz kullanılan xenon ampüller gerekli yoğunlaştırma ve odaklamayı yapamadığı için asla mercekli xenonlar kadar (hem sürücü hem de karşıdan gelen açısından) radımanlı olamıyorlar.

Şu an xenon teknolojisini en ahlaklı ve kaliteli kullanan firma mercedes. Özellikle bu son C serisi, aydınlatma teknolojisi açısından mükkemel denebilir. Bir akşam olur da yanınızdan 2010 model bir C180 Avantgarde geçerse farlarına dikkat edin. Yanınızdan geçerken farlarının yanıp yanmadığını anlamak dahi zordur, ama aracın içinden baktığınızda 4300 kelvin xenonlar sayesinde gündüz yol aldığınızı sanırsınız.

Örnek görmek isteyenlere bir tane resim koyayım (şu an farlar yanıyor!..):

 

golfesk

vwTürk Üyesi
Katılım
23 May 2008
Mesajlar
2,181
Tepkime puanı
10
Yaş
36
Konum
ESKİŞEHİR
İsim
ercan
Soyisim
yılmaz
Şehir
eskişehir
Aracınızın Markası
VW
Aracınızın Modeli
Golf MK4 GTİ
Mesleğiniz
Cad Cam Uzmanı
İsim Soyisim
Ercan yılmaz
yaşasın mercekli xenonlar :)
 

RadaR65

Uzaklaştırılmış Üye
Katılım
27 Nis 2010
Mesajlar
1,975
Tepkime puanı
0
Yaş
24
İsim
Ziya
Soyisim
Koçak
tamam abicim dediklerinize başından sonuna kadar bende katılıyorum ama şöyle bide sorum olacak size..

mercekli mereceksiz farları biliriz...

bizim bi sokak aşağıda oturan bi komşumuz var arabasını çok severim..sw bir audi modeli tam aklımda değil zennedersem a6 olacaktı..

geçen gün eve gelirken arkamazdan bembeyaz bi ışık göründü ama nasıl bi ışık yeri göğü aydınlatıyor yahu dedim merceksiz farada xenon takılmazki dedim hemde bu denli yüksek cinsten..

sonra adam arkamızdan yavaş yavaş gelince sağa çekip dörtlüleri yaktık bizi geçince bi baktım ana bizim audili komşu sonra dedim allaa allaaaa bu adamın farı mercekli değilmiydi diye..o gün bugündür mercekli merceksiz xenondan soğudum..
 

nejatcoban

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Eki 2008
Mesajlar
188
Tepkime puanı
0
İsim
NEJAT
Soyisim
ÇOBAN
tamam abicim dediklerinize başından sonuna kadar bende katılıyorum ama şöyle bide sorum olacak size..

mercekli mereceksiz farları biliriz...

bizim bi sokak aşağıda oturan bi komşumuz var arabasını çok severim..sw bir audi modeli tam aklımda değil zennedersem a6 olacaktı..

geçen gün eve gelirken arkamazdan bembeyaz bi ışık göründü ama nasıl bi ışık yeri göğü aydınlatıyor yahu dedim merceksiz farada xenon takılmazki dedim hemde bu denli yüksek cinsten..

sonra adam arkamızdan yavaş yavaş gelince sağa çekip dörtlüleri yaktık bizi geçince bi baktım ana bizim audili komşu sonra dedim allaa allaaaa bu adamın farı mercekli değilmiydi diye..o gün bugündür mercekli merceksiz xenondan soğudum..
senin komşun kesin uzunlarada xenon taktımıştır da ondan yer gök aydınlanmıştır mercekli xenon gözü almaz.
 

vicetuning

vwTürk Üyesi
Katılım
8 Nis 2010
Mesajlar
395
Tepkime puanı
0
Yaş
31
İsim
Murat
Soyisim
ALİŞAN
çok güzel bi konuya değinmişsiniz tebrik ediyorum umarım herkes okur ve dikkatli olur... :alkis::alkis:
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,634
Tepkime puanı
89
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Şehir
Trabzon
Yılmaz bey çok güzel bir konu açtınız emeğinize sağlık. Ben de xenon taktırmak istiyorum ama başklarının can güvenliğini tehlikeye atmamak için bu uygulamaya bir süre ara verdim. Ya mercekli modifiye bir far alıp xenon takacağım ya da aracıma uygun bir mercek bulacağım. Ne yazık ki T4 içinde şu an uygun bir mercek alternatifi yok. Ama en azıncan custom olarak uydurup birşeyler yaparım inşallah.
 

sebazios

vwTürk Üyesi
Katılım
4 Nis 2011
Mesajlar
90
Tepkime puanı
0
İsim
YILMAZ
Soyisim
AKGÜN
Yılmaz bey çok güzel bir konu açtınız emeğinize sağlık. Ben de xenon taktırmak istiyorum ama başklarının can güvenliğini tehlikeye atmamak için bu uygulamaya bir süre ara verdim. Ya mercekli modifiye bir far alıp xenon takacağım ya da aracıma uygun bir mercek bulacağım. Ne yazık ki T4 içinde şu an uygun bir mercek alternatifi yok. Ama en azıncan custom olarak uydurup birşeyler yaparım inşallah.
Öncelikle düşünceli tavrınızı kutlarım. Herkes bu bilinçte olsa durumumuz çok farklı olurdu. Aslında mercekli xenon bir fara sahip olmak o kadar da zor değil. Aracınıza uygun fabrikasyon bir mercekli far olmasa bile siz kendiniz imal edebilirsiniz. Sonuçta orjinal da olsa yine düşünebilen insanlar tarafından tasarlanıp yapılmış şeyler bunlar. Bunun için el becerinize güvenmeniz ya da güvendiğiniz bir oto elektrikçisi bulduktan sonra gerekli malzemeleri toplamak kalıyor. Nasıl yapılacağı ile ilgili en küçük ayrıntılara kadar gerekli olan tüm bilgiler vereceğim şu linkte mevcut:

http://www.ozyurek.org/mercek/mercek.htm


Sadece azim, sabır ve el emeği ile ne kadar stabil ve sağlıklı aydınlatmaya sahip mercekli xenon farın yapılabileceğini kanıtlayan bu arkadaşı tebrik ederim.

 

sebazios

vwTürk Üyesi
Katılım
4 Nis 2011
Mesajlar
90
Tepkime puanı
0
İsim
YILMAZ
Soyisim
AKGÜN
tamam abicim dediklerinize başından sonuna kadar bende katılıyorum ama şöyle bide sorum olacak size..

mercekli mereceksiz farları biliriz...

bizim bi sokak aşağıda oturan bi komşumuz var arabasını çok severim..sw bir audi modeli tam aklımda değil zennedersem a6 olacaktı..

geçen gün eve gelirken arkamazdan bembeyaz bi ışık göründü ama nasıl bi ışık yeri göğü aydınlatıyor yahu dedim merceksiz farada xenon takılmazki dedim hemde bu denli yüksek cinsten..

sonra adam arkamızdan yavaş yavaş gelince sağa çekip dörtlüleri yaktık bizi geçince bi baktım ana bizim audili komşu sonra dedim allaa allaaaa bu adamın farı mercekli değilmiydi diye..o gün bugündür mercekli merceksiz xenondan soğudum..
Bahsettiğiniz araç Audi A6 ise farları mercekli Bi-xenon olan bir arabadır. Yaşanılan problemin sebebine gelmeden önce bi-xenon farın ne olduğu ve nasıl çalıştığı hakkında kısa bir bilgi vereyim.

Bi-xenon, diğer adı ile uzun-kısa xenon olarak adlandırılan farlar, yeni geliştirlmiş bir far sistemidir. Bir tek xenon ampul, hem kısa, hem de uzun far olarak kullanılmaya çalışılır. işlem iki türlü olur. Ya hareketli bir mandal ile xenon ampulün açısı değiştirilir yada aşağıdaki orijinal D2S merceklerde olduğu gibi, merceğin içinde bulunan diyafram hareket ettirilir. Görsel olarak anlatmak gerekirse:



Buradaki resimden de anlaşılacağı üzere kısa far konumundaki ampul, sadece diyafram küçültülerek bir anda uzun farlara dönüştürülür.


Peki neden kos koca firmalar adam gibi bir uzun xenon far yapmaz da böyle incikli boncuklu ve bir o kadar da maliyetli işlere girerler?

Cevabı xenon farın yapısında yatar. Xenon farlar ilk çarlıştırıldıklarında ısınana kadar (ki bu genelde 5-10 saniye sürer) doğru düzgün ışık veremezler. Uzun farların en önemli özelliği ise ihtiyaç duyuduğunda hemen devreye girerek gerekli aydınlatmayı sağlamasıdır. Siz açtıktan 10 saniye sonra kendini göstermeye başlayan bir uzun farın ne kadar mantıksız olacağına siz karar verin. Misal olarak sellektör yaptığınızda, sellektör yaptığınızı sizden başka kimse farkedemez... Bu yüzden firmalar, zaten ısınarak maksimum verimliliğine ulaşmış kısa xenon olarak kullanılan ampullerin hareketli devreler yardımı ile uzun far olarak da kullanılması yönünde çalışmalarını geliştiriyorlar. Oldukça da başarılılar.

Ayrıca standart bir mercek yardımı ile odak ayarı ve yoğunlaması yapılmamış uzun xenon ampuller kanunen de yasaktır.

Bunun dışında xenon ampüller, ışık yapısı itibari ile dağılmama eğilimi gösteririler. Difizyona uğramazlar. Yani önlerine bir engel geldiğinde, halojen ampullerdeki gibi vurdukları yüzeyden yansıyarak çevreyi aydınlatmazlar. Aksine ışınlar vurduğu yüzeyde kalır ve tüm aydınlatma kabiliyerlerini yitirirler. Bu yüzden xenon far kullanılan araçların farları mutlaka temiz olmaladır. Farın dış yüzeyine gelebilecek çamur, pislik yada artık gibi yabancı maddeler, xenon farların aydınlatma becerilerinin önemli ölçüde azalmasına neden olur.

2009 yılında imzalanan bir protokol ile, Avrupa Birliği Ülkeleri'nde üretilip ve yine Avrupa'da trafiğe çıkacak xenon ampullü tüm araçlarda, far yıkama özelliğinin olma zorunluluğu getirildi. Far yıkama özelliği olmayan xenon ampullü araçların satışı ise Türkiye gibi üçüncü dünya ülkelerine hala serbest. Bu ayrıntı belki küçük bir ayrıntı ama düşününce önemini anlarsınız.

Şahsi görüş olarak bi-xenonlara ve bu far sisteminin kullanılmasına karşıyım. Hangi amaçla olursa olsun, zenon farlar sadece kısa hüzmeli far olarak kullanılmalıdır. Yoksa ne kadar iyi odaklama yapılırsa yapılsın, bi-xenon bir far uzunlara alındığında, aynı merceksiz xenon etkisi gösterir. Yani karşıdaki kişinin tüm görme kabiliyetini yitirmesine neden olur. Yasal olarak xenon ampullerin uzun far olarak da kullanılmasına izin verdiğiniz an, bu tehlikeli teknolojiyi, tamamı ile kullanan kişinin inisiyatifine bırakmış olursunuz. Yollarda birçok saygıdan yoksun kişiyle karşılaşıyoruz. Karşıdan gelen araç sürücüsü bi-xenon farlarını kısalara almazsa, inanın merceksiz xenon farlı bir araç ile karşılaşmayı yeğlersiniz. Neyseki maliyeti yüksek olduğu için sadece lüks segmentteki araçlarda görebiliyoruz bu bi-xenon teknolojisini. İleriki yıllara doğru herhangi bir önlem alınmaz ve daha da yaygınlaşırsa, gece yolculuklarının hem tehlikeli hem de çekilmez bir hal alacağı aşikar.

Şimdi gelelim sizin karşılaştığınız A6'nın yeri-göğü bembeyaz etmesi olayına. Öncelikle belirttiğiniz renk güçlü bir beyaz. Bu da ampullerin orijinal, yani en güçlü aydınlatma güçüne sahip olan fabrakasyon 4300 kelvin xenon ampul olduğunu gösterir.

Olayın olabilmesi için iki ihtimal var.

1-) İlk ve yüksek olan ihtimal sizin A6'ya sahip komşunuz, aracının farlarının bi-xenon oluğunu ve farların gücünü göstermek için uzunlarla yanınıza geldi:)

2-) Düşük bir ihtimal de olsa kısa farların yüksekliği en üst seviyedeydi, siz de ondan daha düşük bir konumdaydınız, farların aydınlatma çizgisinin altında kaldığınız için bulunduğunuz tüm çevre tamamen bembeyaz oldu. Her iki seçenekte de hoş bir durum değil. Siz ona doğru giden hareket halindeki bir araçta da olabilirdiniz...
 

Kocareis

vwTürk Üyesi
Katılım
30 Ara 2009
Mesajlar
251
Tepkime puanı
0
Yaş
49
İsim
Mustafa
Soyisim
Yıldız
:alkis: Bilgiler için teşekkürler.
 

RadaR65

Uzaklaştırılmış Üye
Katılım
27 Nis 2010
Mesajlar
1,975
Tepkime puanı
0
Yaş
24
İsim
Ziya
Soyisim
Koçak
Bahsettiğiniz araç Audi A6 ise farları mercekli Bi-xenon olan bir arabadır. Yaşanılan problemin sebebine gelmeden önce bi-xenon farın ne olduğu ve nasıl çalıştığı hakkında kısa bir bilgi vereyim.

Bi-xenon, diğer adı ile uzun-kısa xenon olarak adlandırılan farlar, yeni geliştirlmiş bir far sistemidir. Bir tek xenon ampul, hem kısa, hem de uzun far olarak kullanılmaya çalışılır. işlem iki türlü olur. Ya hareketli bir mandal ile xenon ampulün açısı değiştirilir yada aşağıdaki orijinal D2S merceklerde olduğu gibi, merceğin içinde bulunan diyafram hareket ettirilir. Görsel olarak anlatmak gerekirse:



Buradaki resimden de anlaşılacağı üzere kısa far konumundaki ampul, sadece diyafram küçültülerek bir anda uzun farlara dönüştürülür.


Peki neden kos koca firmalar adam gibi bir uzun xenon far yapmaz da böyle incikli boncuklu ve bir o kadar da maliyetli işlere girerler?

Cevabı xenon farın yapısında yatar. Xenon farlar ilk çarlıştırdıklarında ısınana kadar (ki bu genelde 5-10 saniye sürer) doğru düzgün ışık vermezler. Uzun farların en önemli özelliği ise ihtiyaç duyuduğunda hemen devreye girmesidir. Siz açtıktan 10 saniye sonra kendini göstermeye başlayan bir uzun farın ne kadar mantıksız olacağına siz karar verin. Misal olarak sellektör yaptığınızda, sellektör yaptığınızı sizden başka kimse farkedemez... Bu yüzden firmalar, zaten ısınarak maksimum verimliliğine ulaşmış kısa xenon ampulerin hareketli devreler yardımı ile uzun far olarak da kullanılması yönünde çalışmalarını geliştiriyorlar. Oldukça da başarılılar.

Ayrıca standart bir mercek yardımı ile odak ayarı ve yoğunlaması yapılmamış uzun xenon ampuller kanunen de yasaktır.

Bunun dışında xenon ampüller, ışık yapısı itibari ile dağılmama eğilimi gösteririler. Difizyona uğramazlar. Yani önlerine bir engel geldiğinde, halojen ampullerdeki gibi vurdukları yüzeyden yansıyarak çevreyi aydınlatmazlar. Aksine ışınlar vurduğu yüzeyde kalır ve tüm aydınlatma kabiliyerlerini yitirirler. Bu yüzden xenon far kullanılan araçların farları mutlaka temiz olmaladır. Farın dış yüzeyine gelebilecek çamur, pislik yada artık gibi yabancı maddeler, xenon farların aydınlatma becerilerinin önemli ölçüde azalmasına neden olur.

2009 yılında imzalanan bir protokol ile, Avrupa Birliği Ülkeleri'nde üretilip yine yine Avrupa'da trafiğe çıkacak xenon ampullü tüm araçlarda, far yıkama özelliğinin olma zorunluluğu getirildi. Far yıkama özelliği olmayan xenon ampullü araçların ise Türkiye gibi üçüncü dünya ülkelerine satışını servest kıldılar. Bu ayrıntı belki küçük bir ayrıntı ama düşününce önemini anlarsınız.

Şahsi görüş olarak bi-xenonlara ve bu far sisteminin kullanılmasına karşıyım. Hangi amaçla olursa olsun, zenon farlar sadece kısa hüzmeli far olarak kullanılmalıdır. Yoksa ne kadar iyi odaklama yapılırsa yapılsın, bi-xenon bir far uzunlara alındığında, aynı merceksiz xenon etkisi gösterir. Yani karşıdaki kişinin tüm görme kabiliyetini yitirmesine neden olur. Yasal olarak xenon ampullerin uzun far olarak da kullanılmasına izin verdiğiniz an, bu tehlikeli teknolojiyi, tamamı ile kullanan kişinin inisiyatifine bırakmış olursunuz. Yollarda birçok saygıdan yoksun kişiyle karşılaşıyoruz. Karşıdan gelen araç sürücüsü bi-xenon farlarını kısalara almazsa, inanın merceksiz xenon farlı bir araç ile karşılaşmayı yeğlersiniz. Neyseki maliyeti yüksek olduğu için sadece lüks segmentteki araçlarda görebiliyoruz bu bi-xenon teknolojisini. İleriki yıllara doğru herhangi bir önlem alınmaz ve daha da yaygınlaşırsa, gece yolculuklarının hem tehlikeli hem de çekilmez bir hal alacağı aşikar.

Şimdi gelelim sizin karşılaştığınız A6'nın yeri-göğü bembeyaz etmesi olayına. Bunun için iki ihtimal var.

1-) İlk ve yüksek olan ihtimal sizin A6'ya sahip komşunuz, aracının farlarının bi-xenon oluğunu ve farların gücünü göstermek için uzunlarla yanınıza geldi:)
2-) Düşük bir ihtimal de olsa kısa farların yüksekliği en üst seviyedeydi, siz de ondan daha düşük bir konumdaydınız, farların aydınlatma çizgisinin altında kaldığınız için bulunduğunuz tüm çevre tamamen bembeyaz oldu. Her iki seçenekte de hoş bir durum değil. Siz ona doğru giden hareket halindeki bir araçta da olabilirdiniz...
verdiğin bilgiler için saol yılmaz abicim sayende bi-xenonuda öğrenmiş olduk..

yalnız ben bu araçla bu şekilde düz ortam ce rampa da 4-5 sefer karşılaştım..bakınız 4-5 sefer diyorum ve hepsinde aynı sorunu yaşadım..

farlarının yükseklik ayarından olacağını değil çok çok çok daha yüksek kelvinli bir ampulun bunu sebep olacağını düşünüyorum..

hiç selektör yaparken görmedim keşke görseydim de beyaz ışık dahadamı yoğunlaşıyor yoksa sarı bi ışık mı oluyor size daha net bilgi verebilirdim..bu bi-xenon farların dışarıdan bakarak normal bi xenon veya bi-xenon olduğunu anlayabilirmyiz..?
 

RadaR65

Uzaklaştırılmış Üye
Katılım
27 Nis 2010
Mesajlar
1,975
Tepkime puanı
0
Yaş
24
İsim
Ziya
Soyisim
Koçak


araç modeli bu yalnız farları buna benzemiyor yarın sabah resmini çekip size yollayacağım..
 
Üst Alt