• Sevgili üyelerimiz,
    Sitemiz, bildiğiniz üzere 2003 yılından bu yana sizlere hizmet vermektedir. Kalitemizi daha ileriye taşıyabilmek adına başta teknik ekibimiz olmak üzere tüm ekibimiz'in gayretleri sayesinde sitemiz, günümüz şartlarına uygun bir şekilde yenilenmiştir tüm üyelerimize hayırlı olsun.
    Bu geçiş sürecinden sonra foruma kullancı adı ile girişlerde sorun yaşayan kullanıcılarımızın bizlere ulaşıp üyeliklerini kontrol ettirmelerini tavsiye ederiz.
    Görüş ve önerilerinizi buraya tıklayarak yazabilirsiniz. Not: Siteye yüklediğiniz resimlerinizin kalıcı olması için Sitemizin Mesaj bölümünden resim yükleme ikonuna tıklayarak yükleyebilirsiniz... Yönetim.

Aşırı Yakıt Tüketimi ve Gaz Sorununa, ECU Resetleme ile Değişik Bir Çözüm.

fboncuk

vwTürk Üyesi
Katılım
10 Nis 2010
Mesajlar
66
Yaş
48
İsim
Fatih
Soyisim
Boncuk
Arkadaşlar,
1999 Passat 1.8 Otomatik arabamı 4-5 aydır kullanıyorum. Alır almaz üzerindeki gaz yetiştiremeyen sürekli benzine geçen gaz sistemini söktürüp BRC taktırdım. Sorunlar nispeten azaldı ama yakıt tüketimi çok yüksekti.

Aşağıda yazdıklarımın,
1. Hem benzinde hem de gazda yakıt tüketimi fazla olanlar,
2. Tüpe bir türlü ayar tutturamayanlar,
3. Yeni tüp taktıracak arkadaşlar,
4. Kırmızı ışıkta beklerken bilgisayar anlık yakıt sarfiyatı kendi kendine artan arkadaşlar için faydalı olacağını düşünüyorum.

Uzun yolda yakıt tüketimim bilgisayar ve ölçümlere göre 100-120km kullanımda:
benzin 12lt/100km tüketimle 45kr/km
gazda 14lt/100km tüketimle 25kr/km civarındaydı. Şehir içinden bahsetmiyorum bile. (benzin litresi 3,6TL gaz 1,85TL)

Gaz taktırdığım yere 4 veya 5 kez ayar için gidince, usta sonunda beni BRC Ankara Bölge Bayisi Mavi Denizlere gönderdi. Sağolsunlan ilgilendiler. O sırada Ankara dışından gelmiş ve tesadüfen eğitim maksatlı orada bulunan 8-10 gaz ustası tüp konusunda teşhisi koydular. (İyi olacak hastanın ayağına doktor gelirmiş)

Arabanın enjetör ateşleme süresi 8ms civarındaydı. Normali 2-3ms arasında olması gerekiyor. Bu değer normale düşürülmeden gaz ayarının tutmayacağını söylediler.

Arabayı Ankara'da birkaç özel servise gösterdim tam olarak bir çözüm bulamadılar. Hepsi de arabanın hata kodu vermediğini sorunsuz ve iyi olduğunu söylediler. Hatta yıllardır gittiğim Erkaya Servisteki ustanın baştan savma ilgisizliği ve bana gazcı ustanı değiştir demesi ile iyice dellendim. Gazcımı değiştireceğime seni değiştiririm diyerek Erkaya ile yolları ayırdım.

Bazı ustalar beyinle (ECU) ilgili olduğunu, bir süre benzinde kullanırsam düzeleceğini filan söylediler. Ama sorunun esas nedeni konusunda ne yazık ki hiçbir fikirleri yoktu. Ustaların tavsiyesi ile bir süre benzinle kullanmama rağmen 8ms olan süre 5ms altına inmedi.

İş başa düştü bir gece internetten araştırdım.

ECU bilgisayarı aşağıdaki resimde ana hatları ile gösterilen bilgileri aldıktan sonra anlık hesaplama yaparak en uygun ATEŞLEME ZAMANINI kendi üzerindeki bir nevi RAM olarak işlev gören veri alanına yazıyor. Bu anlık hesaplanan ateşleme bilgisine STFT deniliyor. Uzun vadede birçok verinin eklenmesi ile de her devir için ortalama bir Uzun Vade Ateşleme Süresi ortaya çıkıyor. (Resimde sağ altta Ti zamanları olarak gösterilmiş.) Buna da LTFT deniliyor.

STFT: Short Term Fuel Trim - Kısa Süreli Yakıt Değeri
LTFT: Short Term Fuel Trim - Uzun Süreli Yakıt Değeri



Yani ECU sizin spor yada ağır azam kullanım şeklinize göre her devir için bir ateşleme haritası çıkartıyor. Bu değer nasıl olduysa benim arabada 2-3ms olması gerekirken 8ms seviyesine kadar çıkmış. Yani yakıt püskürtmesi normalden neredeyse 3 kat daha uzun sürüyor. Bu da enjektörlerde sorun yoksa yakıt sarfiyatının normalden fazla olması demektir.

Ben de ECU'yu resetlersem daha önce var olan hatalı Uzun Süreli Ateşleme Değeri bilgilerinin bir seferde kolaylıkla silineceğini düşündüm ve akü bağlantısını 5dk kadar süre ile söküp tekrar taktım. Arabayı düzgün bir şekilde 20-30km kullandım ve BRC bayisine gittim. Çok şükür enjektörlerin hepsi de 2,5ms seviyesine düşmüştü.

Ayar sonrası 2 depoya yakın gaz bitirdim, arabanın özellikle yüksek devirlerde hissettiğim tutukluğu kalmamıştı. Belki de daha önce aşırı yakıt nedeniyle gaza boğuluyordu.

bilgisayar tüketim değerlerim:
benzin 8lt/100km
gazda 10lt/100km yani 19-20kr civarı yaktı. Tabi benzini depo bitirerek ölçmedim ama öncekine göre düşeceğini tahmin ediyorum.

İngilizce doküman linki: obdii_fuel_trim.pdf

Dokümanda LTFT değerinin yüksek olma nedenleri:

Intake air leaks
Incorrect Fuel Pressure
Injector valve defective or coked
Engine Temperature Sensor defective
EGR valve defective
Secondary air leak
Fuel evaporation control system defective or leaking.
Air Mass Meter defective
Vacuum leaks
Oxygen sensor aging (slow response)
Clogged or damaged catalytic converter
Contaminated fuel
Fuel tank ran empty
Combustion altered by a mechanical failure (Spark plugs, compression, intake/exhaust valves, ...etc.)

Servis kontrollerinde yukarıdaki hususlara ilişkin bir arıza tespit edemedim. Ama daha sonra LTFT tekrar artış gösterirse esas sebebini bulmak için yukarıdaki sebepleri tekrar gözden geçirmem gerekiyor. Sonuçta yakıt sarfiyatında bariz bir azalma oldu ve en azından ECU'daki hatalı eski verileri silmiş oldum.

Faydası olması dileğiyle.
 
Son düzenleme:

Aykut24

vwTürk Üyesi
Katılım
13 Haz 2007
Mesajlar
195
İsim
Aykut
Soyisim
Kızgın
aküyü söküp takmak hataları siliyormu
 

woswoshamit

vwTürk Üyesi
Katılım
10 Ağu 2010
Mesajlar
59
Yaş
27
İsim
hamit
Soyisim
güler
Aküyü söküp taktıktan sonra mutlaka gaz ayarı yaptırmak gerekiyomu. Tabi bu sordugum soru normal verilerde çalışan araç içinde geçerli. benim golf var 210 krş yakıyo belki dahada düşer diye denicem. Ama gaz ayarı yaptırtmak için üşeniyorum. :)
 

fboncuk

vwTürk Üyesi
Katılım
10 Nis 2010
Mesajlar
66
Yaş
48
İsim
Fatih
Soyisim
Boncuk
Gaz sistemi ayar sırasında kendi veri üretmiyor. Araba bir müddet benzinde çalıştırılırken ECU'da mevcut verilerini kendi bilgisayarına alıyor ve daha sonra hep bunları kullanıyor. Yani benim uygulamam şu şekilde oldu:
1. ECU'yu resetle,
2. Arabayı ile 40-50km kadar düzgün bir kullanımla sür (ECU'ya veri sağla),
3. Gaz ayarını yaptır.

Neticede bu ECU resetlemesinin amacı, gaz ayarının benzinin katalog değerlerine uygun olmasını sağlamaktı. Çünkü arabamın mevcut benzin püskürtme değerleri o kadar sapmış ki gaz ayarlarını yapsak bile tam randıman alamıyorduk.

Bu arada şunu da öğrendim ki servislerde çalışanların çoğu periyodik bakım haricinde ustalık denilecek seviyede arızaya teşhis koyacak vasıfta değiller.

BRC bayiindeki o sırada bulunan ustalardan Allah razı olsun, en azından arızaya neden olan değeri söylediler de bu sayede ben de doğrudan bu sorunun üzerine odaklandım.

Hatırlatma: Ben kendi arabamda risk alarak bu işe giriştim. Ortaya çıkabilecek olumsuzluklar herkesin kendi sorumluluğundadır. En basitinden akü kutup başı sökülünce radyo kanalları, navigasyon bilgileri vs silinebilir.
 
Son düzenleme:

Erhan

vwTürk Üyesi
Katılım
3 Ağu 2006
Mesajlar
422
İsim
Erhan
Soyisim
Balcı
Aynisini bende yapmistim 3 yil once apu kodlu audime.. İse yariyor


Sent from my iPhone
 
Üst Alt