Akü Ömrünü uzatmanın yolu. Orijinal Akü 8 yıl gidiyor muhabbeti!

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,438
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Merhaba arkadaşlar bugüne kadar 3 yıl aralıklarla 4-5 kez akü değiştim. Aracımın orijinal akü değeri 12V 72A. Ben 90 amper kullanıyorum. Son 9 yıldır da araçla yılda en fazla 1500 km yapmaktayım. Değiştiğim aküler en fazla 3.5 yıl dayandı. Şu an 4.yıldan gidiyor ve Mart ayında tam 4 yıl olmuş durumda. Akünün durumu ise çok iyi.

Fabrika çıkışlı araçların aküsünün 8 yıl dayandığını çoğunuz duymuşsunuzdur. Kendimce şöyle bir mantık yürüttüm. Bugün start stop özellikli araçlar için üretilen özel aküler var. İçindeki kurşun gibi malzemeler daha kaliteli, daha farklı malzemelerden üretildiği için ömürleri normal akülere göre çok daha uzun ömürlü oluyor. Bence fabrikalar ürettikleri araçlara yıllar önceden beri start stop akü koyuyordu. Bu akülerde start stop diye bir özellik yok. Sadece ad olarak start stop geçiyor. Daha doğrusu start stop özellikli araçlarda kullanılmak için tasarlanmış. Hal böyle olunca fabrikadan çıkan araçların aküleri de çok daha uzun ömürlü oluyor diye düşünmekteyim.

Kendi aracımda 1 yıldır teyp ve alarm kullanmıyorum. Bu 1 yıl içinde aracımın marş kalitesi bile değişti. Aracım kapıda yattığı için akü çabuk boşalıyordu. Şimdi aküyü değişirsem 90 amper yerine 72 amper almayı düşünüyorum. Orijinali zaten 72 amper. En azından akü daha erken şarj olur diye düşünüyorum. Böyle bir mantık yürüttüm. Kullandığım akülerin hepsi de Mutlu ve Yiğit Marka idi. Bana göre aralarında 1 kuruş bile kalite farkı yoktu. Ayrıca aracım kapıda 7 gün süreden fazla yatacağı zaman hemen aküyü şarj cihazına bağlarım 12 Amper akımla 6-7 saat şarj ederim.

Şimdi gel gelelim asıl meseleye. Akünün ömrünü uzatmak için:

1.Araçta orijinal teybin dışında bir teyp var ise bir kez daha düşünün. Özellikle pioneer serilerinin bir çoğu ciddi derecede enerji tüketir. Hafızayı beslemek için akım çeker. Size elektronikçiler o kadar akımdan bir şey olmaz diyebilir, doğru bir şey olmaz ama emin olun akünün ömründen çalıyor.

2.Araçta alarm var ise elinizden geldiğince iptal etmeye çalışın, araç yatacak ise bir anahtar yapın ve alarmı iptal edin.

3.Start stop özellikli aracınız yok ise ve normal akü kullanacaksanız bakım gerektirmeyen akü almayın. Şarj edilebilir, saf su ilave edilebilen akü alın.

4. Alacağınız aküyü mutlaka akü bayisinden alın. Bayinin işlek bir yerde olduğuna, müşterisinin çok olduğuna emin olun. 1 aydan fazla süre rafta duran akülerin ömrü kısa oluyor. 5-6 ay rafta durunca da bozuluyor. Üretim tarihine mutlaka dikkat edin, bazı üreticiler üretim tarihini kod gibi rakamlarla yazar.

5.Akü şarj cihazınız olsun. Eğer aracınız benimki gibi sürekli yatıyor ise mutlaka şarj değeri düşecektir. Arada sırada mutlaka şarj edin, 5, 6 ayda bir saf su takviye de isteyebilir. Akü suyunu her ay kontrol edin. Araç ilk marşlarda tık diye almıyorsa şarj seviyesi düşük olabilir. Akünün şarjının eksik olduğunu ölçü aletiyle de anlayabilirsiniz. Araç çalışmıyorken özellikle 24 saat boyunca hiç çalışmayan bir aküye ölçü aletini tutun, değer 12 voltun altındaysa şarj seviyesi azdır. Aküyü şarj ederken tam şarjda olup olmadığını anlamak için de şarj cihazını çıkarıp ölçü aletiyle kontrol edebilirsiniz. Değer 13 voltu geçtiyse 13.1, 13,2 volt gibi akünüz şarj olmuş demektir.

6.Aracı çalıştırıp şarj etmek yerine şarj cihazını kullanmanızı öneririm. Eğer yolda şarj ederim derseniz de en az 30 km gitmenizi öneririm. Ama her halükarda iyi bir şarj için ''boşalmamış akülerde 90 amper için 12 amperlik akımla 7-8 saat şarja ihtiyaç duyulacağını unutmayın.

7.Aracınız nazlanarak çalıştı diye aküyü kontrol ettirecekseniz oto elektrikçideki Akü Kontrol Cihazına akünüzü bağlatmayın. Her ne kadar bu cihazlar akünün sağlam olup olmadığını belirlese de ''kontak yapma özelliğiyle'' akünün ömrünü kısaltacağını unutmayın. Zaten akü tamamen boşaldıysa araç çalışmayacaktır. Siz şarj cihazıyla şarj etmeye çalıştığınızda akü şarj almaz ise ya da araç yine çalışmaz ise o akünün ömrü zaten dolmuş demektir.

8. Saf su olarak sakın musluk suyu kullanmayın, akünüzü daima temiz tutun. Araç çalışmıyorken akım çeken cihazları çalıştırmamaya özen gösterin.

9. Akü kutup başlarını kısa devre yaptırmamaya özen gösterin.

Bugüne kadar araca 1 kez Akü Kontrol Cihazı bağlandı, bir kez de elektrikçi yanlışlıkla hafif bir şekilde kutup başlarını kısa devre yaptırdı.

Bu kurallara uyarsanız akünüzün ömrü artacaktır.
 

NECBEY

Yönetici
Administrator
Katılım
15 Şub 2000
Mesajlar
2,123
İsim
Necdet
Soyisim
TUZKAN
Konum
Ankara
Aracınızın Markası
Audi A4
Aracınızın Modeli
A4 2.5 Quattro
Mesleğiniz
Emekli
Metin hocam, çok kıymetli bilgiler bunlar emeğine sağlık 👍
 

marikan

vwTürk Üyesi
Katılım
13 Şub 2015
Mesajlar
1,980
İsim
Mustafa
Soyisim
ARIKAN
Aracı aldığımda tamirci arkadaşım Peugeot’un orjinal servis aküsünü satıyordu. Orada aküyü değiştirdim. 4 yılı geçti çok şükür şimdiye kadar problem yaşamadım. Maşallah diyeyim :)
 

salcek

vwTürk Üyesi
Katılım
26 Mar 2005
Mesajlar
498
Yaş
49
İsim
salih
Soyisim
çiçek
Konum
istanbul
Araçların orjinal üzerlerindeki aküler benim bildiğim kadarıyla aynı markanın dışarıda satılan ürününden daha kaliteli olarak üretiliyor
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,438
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Metin hocam, çok kıymetli bilgiler bunlar emeğine sağlık 👍
Necdet Bey sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yermiş, ben de üfleye üfleye işi çözdüm, teşekkür ederim :)
Eskiden akülerin miyadı dolduğunda yenisini almazdık, burada bir usta vardı, ustaya verirdik, akünün içini açıp bozulan plaketleri değişirdi, tekrar kullanıma hazır olurdu. Sene 1995 falan..
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,438
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Araçların orjinal üzerlerindeki aküler benim bildiğim kadarıyla aynı markanın dışarıda satılan ürününden daha kaliteli olarak üretiliyor
Güncel akülerde iki seçenek var: 1. Normal Akü 2. Start Stop araçlara uygun akü. Start Stop özellikli akülerin içinde kullanılan malzemeler daha dayanıklı, kaliteli. Yani bu mantıkla düşünürsek 2000 yılında bayiden sıfır alıp kullandığınız aracın aküsü 8 yıl gidiyor ise o akü bugünlerde kullanılan start stop akünün ta kendisidir. 4 yıl önce bu aküyü satın alırken usta bana: İstersen start stop vereyim onun 4 yıl garantisi var demişti. 215 TL'ye bu aküyü almıştım . O da 400 küsürdü sanırım.
 

husertas

vwTürk Üyesi
Katılım
17 Mar 2016
Mesajlar
615
İsim
Hüseyin
Soyisim
Ertaş
Benim bir arkadaş bir tarihte kulllandığı akünün tam 11 sene gittiğini söyledi. Pek öyle akü sağlığını vs. düşünüp tedbir alabilecek bir bilgisi yok. Nasıl olduğunu o da anlamamış. İnci yada Mutlu markaydı sanırım. Fabrikasına teşekkür e-maili atmış ama hiç cevap yazmamışlar. :giggle:

Benim aküler genellikle 3.5 sene de bitiyor. Daha uzun gidenine hiç rastlamadım.
 

NECBEY

Yönetici
Administrator
Katılım
15 Şub 2000
Mesajlar
2,123
İsim
Necdet
Soyisim
TUZKAN
Konum
Ankara
Aracınızın Markası
Audi A4
Aracınızın Modeli
A4 2.5 Quattro
Mesleğiniz
Emekli
Bu video, eminim bir çok arkadaşın işine yarayacaktır...

 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,438
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Bu video, eminim bir çok arkadaşın işine yarayacaktır...

Necdet Bey bunu paylaştığınız iyi oldu. Sanırım karbonattaki mantık şu: Plakalardaki oksitlenmeyi çözüyor. Oksitlenme yapan plakalardaki parçalar kopunca kısa devre yapıyor, karbonatta o parçacıkları temizliyor.

Uygulamayı yapacak olan arkadaşlara önemle duyuru:

1. Uygulamayı yapacağınız zaman muhakkak bir motosiklet kaskı kullanın. ''Patlama Tehlikesi''
2. Uygulama yapılacak alan kapalı olmamalı, açık havada yapılmalı '' Zehirlenme ve yangın tehlikesi''
3. Asitten korunmak için kaskla birlikte koruyucu plastik eldiven kullanılmalı
4. Akünün değerini takip etmeyeceğiniz zaman ölçü aletini söküp uzaklaştırın. Mümkün olduğunca uzağında durmalı. Kablolar, uzatmalar, elektronik cihazlar aküden uzak bir yerde durmalı. Çok ciddi yaralanmalara yol açabilirsiniz.
5. Akü şarj esnasında değer 12 voltu geçtiğinde asit kaynamaya başlatacaktır, ve akünün saf su ilave deliklerinde su kabarcıkları oluşacaktır, bu esnada aküye yaklaşmayın.

Bu tarz uygulamaların her zaman riski vardır. Şarj esnasında patlama riski oluşabileceğini unutmayın. Neticede plakaları eskimiş bir aküyü şarj ediyorsunuz. Aküye akım vereceğiniz zaman, akünün şarjı bittikten sonra da en az 10 dakika bekleyin ki akü soğusun. Denenebilir, gerçekten faydalı bilgiler, yapanın da emeğine sağlık.

Babam da eski aküyü verirdi tamir ettirirdi, sanırım buna benzer bir işlem yapılırdı. Ama aklımda kaldığı kadarıyla akünün içini açıp yaparlardı. O zamanlar Trabzon Akçaabat İlçesinde İNCİ Akü fabrikası vardı.
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,438
İsim
A. Metin
Soyisim
ÜÇÜNCÜ
Benim bir arkadaş bir tarihte kulllandığı akünün tam 11 sene gittiğini söyledi. Pek öyle akü sağlığını vs. düşünüp tedbir alabilecek bir bilgisi yok. Nasıl olduğunu o da anlamamış. İnci yada Mutlu markaydı sanırım. Fabrikasına teşekkür e-maili atmış ama hiç cevap yazmamışlar. :giggle:

Benim aküler genellikle 3.5 sene de bitiyor. Daha uzun gidenine hiç rastlamadım.
Muhakkak aracınızda fazla akım çeken bir şey vardır. Aracınız da sürekli yatıyor ise bu da akünün ömrünü çalar. Benim aracım da en az 5,6 gün kapıda yatıyor. Bu dediklerimi uyguladıktan sonra akünün ömrü de uzamış oldu. Eğer alarm var ise anahtar bağlayın, sadece kullanacağınız zaman anahtarı açın ki aküden akım çekmesin. Orijinal teyp yok ise cd çalar vb.. tavsiyem hafıza kablosunu bağlamayın, en fazla radyo frekanslarını, cd'de bekleyen şarkıyı hafızaya almaz. Hatta hafıza için bir pil alın. 12 voltluk piller olabilir, onlarda bir deneme yapın bakalım pil kaç günde deşarj olacak. Akü şarj cihazıyla da aküyü sürekli şarj ederseniz ömrü uzar.

Arkadaşınız da eminim bu şekilde aracını kullanıyordur. Artı donanım yoktur. Araç her gün trafikte olması da bir etkendir. Ayrıca araç benzinli ise akü fazla yorulmaz. Dizellerde kızdırma bujisi olduğu için çok akım çeker. Benim aracımda kızdırma lambası sönse dahi 1 ila 5 dakika boyunca kızdırmalar devrede kalır. Bu da soğuk havalarda yanmayı iyileştirmek içindir ama aküden çalar.
 

husertas

vwTürk Üyesi
Katılım
17 Mar 2016
Mesajlar
615
İsim
Hüseyin
Soyisim
Ertaş
Benim arabalarda akım çeken muhakkak bir şeyler vardır. Ama bir akü için o kadar uğraşmayı gözüm kesmiyor açıkçası. Biterse değiştiririm biter. Evet arkadaşın arabası aynı dediğiniz gibiydi. Eski tip japon Toyota. Kontağı kapatınca elektrik işi kalmıyordu.
 

hosmy

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Eki 2015
Mesajlar
124
İsim
Hasan
Soyisim
Ç
Konum
Dünya
Aracınızın Markası
Vw Passat
Aracınızın Modeli
1.6 Tdi
Evet biz de aracı az kullanıp 3- 4 bazen 6 hafta gibi sürelerde yatırdığımız ve aracı zoraki çalışacak duruma gelen aküyü, her seferinde , şarj aleti ile doldurmak yerine aracı kullanarak şarj etmeye çalıştığımız için , akü yanığı oluştu ve orijinal akümüz 15 ay sonra şarj tutamaz hale geldi ve şişti. Tabi yeni yeni akü satın aldık.

Yeni akü aldıktan sonra kendime ( altta linkleri mevcut olan ) 1 adet ölçü aleti ve akıllı şarj cihazı aldım. Şimdi şarj aleti garajda devamlı aküye takılı halde duruyor. Akü her daim çakmak gibi.

https://urun.n11.com/elektrik-olcum-cihazlari/mastech-mas830l-dijital-multimetre-transistor-olcumu-P70847681

https://urun.n11.com/diger-kislik-urunler/noco-genius-g3500-6v12v-120a-ultrasafe-akilli-aku-sarj-ve-aku-ba-P276385782



.
 

kul

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Şub 2012
Mesajlar
119
İsim
Ahmet
Soyisim
Yurdakul
Merhaba.2011 yılı sonbaharında 2002 Model t4 aldım.2014 yılında aküyü değiştirdiğimde , fabrikanın taktığı akü olduğunu gördüm.Yine aynı marka 80 Amperlik bir akü taktırıp devam ettim.5 yıldır sorun yok.Tavsiye ederim.
 

Matchmaker

Forum Sorumlusu
Katılım
18 Eki 2012
Mesajlar
1,168
İsim
murat
Soyisim
sagdas
Konu çok faydalı emeğinize sağlık,

Bu şekilde küçük bir voltaj metre bağlamanız faydanıza olacaktır. Aracın şarj edip etmediğini, uzun süreli beklemelerde aracın şarj tutup tutmadığını en güzeli de marş anında voltajın hangi seviyeye kadar düştüğünü sürekli kontrol etmiş olursunuz.

Kendi montajımdan bir video...

 
Üst Alt